Najväčšia sila plagátu spočíva v jedinečnej kombinácii obrazu, slova a farby. Práve vďaka tomuto magickému trojuholníku je plagát dlhé desaťročia najrozšírenejšou a najvyužívanejšou formou reklamy a dokáže osloviť obrovské množstvo ľudí. Okrem obchodu je táto forma prezentácie masovo nasadzovaná aj vo svete umenia. Originálne plagáty s pútavými a svojskými heslami s obľubou využívala aj firma Baťa.
Pre reklamné oddelenie spoločnosti Baťa bol plagát dlhé desaťročia najobľúbenejšou metódou propagácie a reklamy. Svoju nenahraditeľnú úlohu zohral vo všetkých kľúčových reklamných akciách a stratégiách. Firma si to plne uvedomovala, a preto pristupovala k tvorbe plagátov mimoriadne zodpovedne a maximálne tvorivo.
Výstižné plagáty s chytľavými heslami
Pokiaľ ide o samotnú podobu plagátov, firma Baťa si vytvorila vlastný štýl. Návrhári a výtvarníci dávali prednosť jednoduchosti, stručnosti a pôsobivosti. Veľkú pozornosť venovali kresbe, ktorej úlohou bolo verne zobraziť ponúkaný tovar. Plagáty firmy Baťa sa svojou jednoduchosťou podstatne odlišovali od pútačov konkurenčných spoločností so zložitou kompozíciou.
Neodmysliteľnou súčasťou plagátov boli heslá a slogany. Základná úloha reklamného hesla spočíva v rýchlom získaní pozornosti potenciálneho zákazníka, pričom využíva originálnu alebo vtipnú pointu.
Tomáš Baťa si bol vedomý, že je jeho zákazníci nepredstavujú jednotnú masu, a preto kládol veľký dôraz na detailné rozpracovanie cieľových skupín kupujúcich. Táto revolučná stratégia sa preniesla aj do tvorby plagátov a hesiel. Pre cieľovú skupinu deti bolo napríklad určené heslo „Paci, paci, pacičky – táta koupí botičky – Baťa“. Naopak, na dospelých zákazníkov počas jesene mierilo heslo „Ať si vítr venku skučí – my si vlezem‘ do papučí“. Rozdelenie zákazníkov však neprebiehalo len na základe veku. Firma Baťa sa efektívne dokázala zameriavať na špecifické profesie, športy alebo iné voľnočasové aktivity.
Noviny ako ideálny prostriedok komunikácie
V poslednom roku prvej svetovej vojny sa Tomáš Baťa rozhodol založiť závodné noviny. Skúsenosti a teoretické poznatky o vydávaní novín načerpal v redakcii Lidových novin v Brne. Následne začal vydávať svoj závodný časopis s názvom Sdělení zřízenectvu firmy T.& A. Baťa, pričom išlo o jedny z prvých podnikových novín v strednej Európe. Úvodné číslo vyšlo 25. mája 1918.
Týždenník Sdělení postupne naberal na rozsahu a neskôr opustil areál obuvníckej fabriky. Od roku 1930 malo periodikum veľký novinový formát a zmenilo názov na Zlín. Noviny sa stali predobrazom pre podobné tlačoviny v ďalších baťovských mestách v Nemecku (noviny Baťa-Bericht), vo Francúzsku (noviny Pour tous Bataville a Vendeur) alebo v USA a Kanade (noviny Baťa News a Bata Bugle).
V Baťovanoch pravidelne vychádzali závodné tlačoviny Budovateľ – Časopis podnikavej práce na Slovensku a Zpravodaj predavačov firmy Baťa. Vydávanie závodných novín bolo v tomto období pevnou súčasťou organizácie baťovej firemnej kultúry a jednou z najdôležitejších súčastí reklamnej stratégie.
V ďalšom článku série Reklama firmy Baťa sa spoločne pozrieme na jeden geniálny reklamný ťah kráľa obuvi. Ešte predtým sa môžete vrátiť k predchádzajúcemu článku o Modernom reklamnom oddelení firmy Baťa.
Zdroje:
- BROŽ, Ivan. Sága rodu Baťovcov. Bratislava, 1990.
- BUBENÍKOVÁ, Ľuba. Odkaz Tomáša Baťu – zakladateľa. Partizánske, 2000.
- HAVIAR, Tomáš. Baťovská architektúra na Slovensku. Martin, 2012.
- HLOUCHOVÁ, Kateřina. Filmová reklama firmy Baťa do roku 1938. Brno, 2009.
- LEŠINGROVÁ, Romana. Baťova soustava řízení. Uherské Hradiště, 2007.
- ORAVOVÁ, Monika. Reklama a propagace firmy Baťa ve Zlíne (1894-1945). In: Zlínsko od minulosti k současnosti. Zlín, 2002.
- POKLUDA, Zdeněk. Baťa – Inspirace pro Československo. Zlín, 2018.
- POKLUDA, Zdeněk. Člověk a práce z ekonomických principů a vizí Tomáše Bati. Zlín, 2015.